View unanswered posts | View active topics It is currently Mon Nov 20, 2017 9:17 am

Reply to topic  [ 9 posts ] 
 Nya svenskmahjong.se! 
Author Message
Styrelsen Göteborg Styrelsen Förbundet

Reply with quote
Post Nya svenskmahjong.se!
Nya svenskmahjong.se!

Nu är det premiär för två nya grejer vi pratade om på mötet efter SM: ny domän och nya mailinglistor.

Domän
http://www.svenskmahjong.se är från och med nu den huvudsakliga adressen till denna sida. Uppdatera länkar och bokmärken! http://www.mahjong-gbg.se kommer finnas kvar, men kommer nog så småningom pekas om så den leder till en göteborgs-info del av svenskmahjong.se.

Mailinglistor
http://www.svenskmahjong.se/pages/nyhetsbrev/ kan ni nu själva registrera er på mailinglistor.

Mon Feb 28, 2011 1:15 am
Profile

Reply with quote
Post Re: Nya svenskmahjong.se!
I övrigt tänkte jag också svara lite mer på frågan vad andra skulle kunna hjälpa till med runt förbundet och hemsidan. Jag gör lite sånt här när andan faller på, men om nån mer vill göra grejer så vore det mycket välkommet :)

Artiklar och annan text
Lite nyhetsartiklar är trevligt, och skulle vara ett lyft för hemsidan. Som när Moa kom top 10 i VM, intervju såklart! Inför svenska turneringar, intervju med huvudarrangören vore la trevligt? Strategiartiklar vore utmärkt. Et cetera.

Likaså är det många av texterna på sidan som är lätt undermåliga, såsom "vad är mahjong"-sidan. Denna är faktiskt en av våra mer lästa, 78 olika besökare har tittat på den den senaste månaden... om alla de hade mötts av en fin artikelserie med illustrerad introduktion till mcr hade vi nog kunna bli fler i förbundet.

Länkar
För att dra hit mer folk (både via länkar och via resulterande bättre sökmotorplacering) borde nån ta tag i länkande. Skicka mail, både till de som nu länkar till mahjong-gbg och alla andra sidor som man kan tycka borde länka till oss. Även uppdatera vår länklista.

en @svenskmahjong.se-mail gör det nog lättare att bli tagen på allvar, nån som vill ha en sån till annat så säg till.

Webdesign
Sånt här blir ju så gott som alltid bättre ju mer man slipar på det. Jag ändrar lite ibland när andan faller på, men nog skulle det kunna göras mer. Nån som vill peta på det?

Sociala medier
Facebook, twitter etc är inte riktigt min grej, men kanske förbundets? Finns det nått sånt där så är det rätt lätt att inkludera en senaste twitter-ruta eller profilbilder som gillar-ruta eller annat sånt som ju de flesta sidor på nätet har idag, vilket kanske är bra till nått. Ser lite trevligt ut om inte annat.

Få hemsidan att bli mindre Göteborg-centrerad
Stor del av detta kommer såklart med domänbytet, men det behövs också mer innehåll som inte är Göteborg. Jag la till en lite text och gjorde ett subforum till Uppsala när vi bjöd in förbundet till sidan, men tja, det är upp till er att ta plats (pga bristande intresse flyttade vi upp den mer aktiva delen av forumet, gbg). Alla i båda styrelse-grupperna kan ändra texter på många av sidorna utanför forumet, vill ni göra nått annat eller flytta om i forumet eller så är det bara att säga till. Innehåll måste dock ni stå för :P

Likaså gäller naturligtvis detta alla andra städer än Uppsala, fast i än högre grad - vi vill väldigt gärna ha in fler, men ni behöver först meddela oss att ni finns.

Andra idéer
Även om det finns mycket jag kan komma på vore bra att göra men inte fått ändan ur och gjort, så är det ännu bättre om nån annan gör sånt som jag inte tänkt på... så tja, är det nått ni skulle tycka vara trevligt om det fanns här, gör det själva så ska det säkert komma med :)

Mon Feb 28, 2011 1:33 am
Profile

Reply with quote
Säg också till om nått inte verkar funka som det borde :)

Mon Feb 28, 2011 1:34 am
Profile
Styrelsen Göteborg

Reply with quote
Mysigt!
Vår alldeles egna e-post. Skriv upp mig på en, som tahlga@svenskmahjong.se
Jag är ingen namnperson utan håller mig hellre med ihopplockade bokstäver.

Wed Mar 02, 2011 9:24 pm
Profile
Registrerad användare

Reply with quote
jag skulle gärna ta mig an att utveckla "vad är mahjong" artikeln ^^
kan omformulera det lilla som redan är där och även kanske ha lite "basic gameplay" så att det är lättare för människor att förstå tillräckligt för att vilja veta mer?
med "basic gameplay" menar jag några illustrationer och korta förklaringar till hur främst mcr, startas och spelas utan att gå in för mycket på vad som ger poäng och inte.
har ju egna erfarenheter av att man inte fick nåt grepp på det bara genom att läsa regelverk utan faktiskt förstod när man såg hur det gick till, t.ex. att bygga mur och starta omgången.

är man nybörjare så är det också svårt att sålla i regelverken och förstå vad man kan lära sig i ett senare skede utan att faktiskt läsa igenom allt ihop.
det blir ju lätt väldigt mycket information på väldigt kort tid och förstår mycket väl att det kan avskräcka många.

Image

Sun Mar 06, 2011 4:01 pm
Profile

Reply with quote
jo, urvalet av info är helt klart viktigt.

jag tänkte mig att man bygger upp det med tre-fem olika artiklar, vilka säger ungefär det vi brukar säga på konventen. Illustrationer typ nödvändigt, gärna många. Film möjlig, visst, om nån orkar göra.

typ steg 1
- vad är mahjong: liten text om spelet, liten text om att det finns olika regelsystem, de flesta har gemensamt 4x pong/chow + par, förklara vad pong, chow betyder. Dra och släng, bygg en hand.

2
- så här går spelet till (MCR): när man får ropa in saker, hur man bygger och tar från mur, när det tar slut, etc. uppmaning i slutet av texten att spela igenom en runda för att få en känsla för hur det funkar innan man läser vidare

3
- det här ger poäng (MCR). lite teori om mönster, lite exempel, lista på de saker som oftast används och folk bör lära sig

4
- fortsättning. typ hur konstiga händer funkar (eg knitted), lite strategitänk. Länk till hela poänglistan.

5+
- andra regelsystem (kanske). tycker vi kör som på konventen att vi har MCR som bas, men genomgång av vad som skiljer sig i annat kan ju vara finfint.

upplägget är naturligtvis ungefärligt, den som skriver får ju se hur mycket text det blir och vad som då är lämpligt :)

Sun Mar 06, 2011 11:51 pm
Profile
Registrerad användare

Reply with quote
hmm... kanske skulle ta och skapa en ny kategori för majoriteten av all den infon? nåt i stil med "så spelas mahjong" om man ska köra flera artiklar (vilket låter jättebra!) eftersom det säkerligen kommer bli relativt mycket text.

då kan man behålla "vad är mahjong"-kategorins innehåll som en generell presentation av spelet, lätt historia, inkludera att det inte är som online versionen, nämna att det finns olika regelverk m.m. och inte dränka smått nyfikna stackare med allt man behöver veta för att faktiskt spela om de inte själva har ett intresse för att se hur det går till efter den korta presentationen.
även termerna chow/pong/kong kommer att förklaras i den delen.

i vilket fall som helst så funderar jag för fullt hur man kan lägga upp det innan jag börjar plita ner allting ^^

Image

Tue Mar 08, 2011 8:35 pm
Profile
Registrerad användare

Reply with quote
Jag har skrivit en artikel rörande skillnader mellan MCR och Riichi. Artikeln är på engelska och skriven ur mitt eget perspektiv som gamer och riichi-spelare och kan hittas här:

Artikel på reachmahjong.com.

Jag kan, om så önskas, justera artikeln för detta forum. Översättning kan göras vid behov, men föredras att undvikas.

Tue Apr 19, 2011 3:45 pm
Profile
Styrelsen Förbundet

Reply with quote
Det låter jättebra Marie!

Jag tänkte skriva ihop ett nyhetsmail någon gång snart...

Wed May 11, 2011 8:54 pm
Profile
Reply to topic   [ 9 posts ]