View unanswered posts | View active topics It is currently Thu Sep 21, 2017 9:02 am

Reply to topic  [ 2 posts ] 
 Frågor om poängberäkning och setup 
Author Message
Registrerad användare

Reply with quote
Post Frågor om poängberäkning och setup
Jag har tidigare bara spelat västerländsk mahjong, och där sett flera olika regelvarianter. Jag är sugen på att spela officiella tävlingsregler och undrar följande:

- Jag har lärt mig att man vid setup skapar "ruinen" genom att avdela 14 brickor, varav 12 aldrig kommer i spel. I de officiella tävlingsreglerna ser jag inget om någon ruin. Är den struken?
- Det verkar väldigt svårt att lära sig alla olika fan-kombinationer, vilket verkar vara en förutsättning för att kunna spela med någon sorts tanke. Jag förstår att alla "fan" är baserade på olika saker - stegar, pong, kong, särskilda serier etc. men finns det något smart sätt att snabbt beräkna sin hand utan att behöva kolla igenom hela listan för att se om man har aktuella kombinationer? Den västerländska varianten med fasta poäng för öppna/dolda kombinationer + dubblingar är ju rätt simpel att lära sig och tillämpa, men hålla koll på 81 specialkombinationer... hur ska man tänka?!?
- I poängprotokollet som kan laddas ner härifrån finns ett exempel på poängberäkning mellan fyra spelare. Jag fattar de olika poängtalen ända fram till nästa sista raden, där det står två värden i varje ruta (tre spelare har fått + 10 och en spelare -30). Vad är det som händer där?
- Om man nu ändå vill spela med västerländska regler för poängberäkning - finns det någon officiell regel för böter mellan spelarna? Jag har lärt mig att alla bötar till alla, att man bötar mellanskillnaden, och att östan vinner och förlorar dubbelt. Det leder ofta till absurda poängskillnader. På andra ställen har jag sett att förlorarna bötar till vinnaren enligt formeln "vinnarpoängen delat på tre". Ibland står det dock att östan vinner och förlorar dubbelt, ibland att "sittande vind" betalar 50 % av vinnarhanden och övriga 25 % var.
- Det där med att östan vinner och förlorar dubbelt - saknas det helt i moderna regler?

Wed Jun 24, 2015 2:53 pm
Profile
Styrelsen Göteborg Styrelsen Förbundet

Reply with quote
Post Re: Frågor om poängberäkning och setup
Hej!

- i mcr finns ingen ruin, alla brickor spelas. I riichi (rcr) finns en ruin.
- nja. Det räcker långt att lära sig vilken typ av saker systemet ger poäng för: antingen tre rader som liknar varandra, då antingen i alla tre färger eller samma färg; eller att alla brickor på hela handen liknar varandra. Exakta poäng får dock sedan kollas i tabellen.
- en spelare har gjort en miss, troligen en mahjong som var värd under 8 poäng. Betalar 10 till de andra spelarna, och rundan fortsätter.
- det finns inga officiella regler för västerländsk mahjong alls, det är lite av problemet.
- saknas helt i mcr, finns med i riichi.

Tue Jul 07, 2015 10:15 pm
Profile
Reply to topic   [ 2 posts ]