View unanswered posts | View active topics It is currently Sun Sep 25, 2022 4:59 pm

Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3
 Maxpoäng på MCR-händer 
Author Message
Styrelsen Göteborg Styrelsen Förbundet

Reply with quote
Post Re: Maxpoäng på MCR-händer
Nej, sjupar har aldrig någon wait. Single wait får man enbart använda till ögat, paret i en vanlig hand.

Rimligast hade ju klart varit om alla situationer när man bara kan få en bricka vore waits, men så är det tyvärr inte riktigt - se Pers bok, http://starback.se/mj/beyond/beyond-green-2-diff.pdf

Jag är en smula osäker på om han verkligen har rätt i att man kan få en closed wait med :d3: :d3: :d3: , :d5: :d5: :d5: :d5: på grund av att det inte finns en femte :d5: , godtar man inte det försvinner en del av undantagen.. kvar är dock tex den med knitted -

:c2: :c5: :c8: :d1: :d4: :d7: :b3: :b6: :b9: , :d8: :d9: , :d2: :d2:

som ju är samma hand som

:c2: :c5: :c8: :d1: :d4: :b3: :b6: :b9: , :d7: :d8: :d9: , :d2: :d2:

och i den senare finns ingen lämplig wait (knitted wait borde finnas som ytterligare fan om man nu ska ha olika, men det gör det inte), så man kan inte ta poäng för edge wait på :d7: . Det känns egentligen mest som en bugg i reglerna, men programmet bör ju följa reglerna helt, inklusive reglernas buggar..

Thu Jun 26, 2008 4:06 pm
Profile
Registrerad användare

Reply with quote
Post Re: Maxpoäng på MCR-händer
Jo, programmet skall ju klara av de officiella reglerna, fastän det känns som om de reglerna fortfarande har ett antal barnsjukdomar. Min plan är dock att implementera undantagen som tydliga undantag, och på något sätt stödja "rena" regler också.

På sikt hoppas jag att spelare i Europa (kanske genom EMA) skulle sammanställa ett förslag på hur reglerna skulle kunna se ut, tillsammans med ett dokument som beskriver vilka förändringar det skulle innebära och varför vi tycker som vi tycker. Det hade varit intressant att se om man kunde få gehör för något sådant i Kina.

Jag hoppas att py-mcr libbet kommer kunna hjälpa till lite på ett hörn att klargöra hur reglerna faktiskt ser ut, speciellt med avseende på vilka "onödiga" undantag man måste hantera. Just nu håller jag på med att samla ihop en liten databas med situationer med maxpoäng, den kommer ju även vara användbar i andra sammanhang.

Thu Jun 26, 2008 7:03 pm
Profile
Reply to topic   [ 22 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3